Välkommen till MJs Nätstation/Welcome to MJs Netstation

Modelltågsnytt!
Nyhetssida för Tågsta Järnvägar, där det presenteras aktuella och kommande nyheter & händelser kring min mj-verksamhet. Längre inlägg skrivs på bloggen som finns här, där ni även kan välja kategorin "hobby" för att se alla mj-relaterade inlägg, och aktuella bilder publiceras på Instagram med jämna mellanrum. Kommentera gärna inläggen nedan om ni undrar något. Kommentarer behöver godkännas av mig så dom syns inte direkt. Ha det bra.

Sjöområdet klart.

Sedan några dagar tillbaka är området till höger om sjön färdigställt. Det blev en "grön" sandstrand, kan man säga, med solstolar, badgäster och ett livräddartorn inkl en livräddare från Baywatch i röd baddräkt.

Livbojen som jag nämnde i tidigare inlägg är också på plats sedan en tid tillbaka.

Så mycket mer kommer det nog inte bli vid sjön då det inte finns plats. I alla fall inte för annat än småsaker men det får vi se senare.

Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum.

Vattensäkerhet.

Hejsan!

Hela banan är, sedan en tid tillbaka, återställd efter den stora banombyggnaden i december vilket innebär att fokuset har skiftats från återställning till komplettering kan man säga då det nu handlar om nya och kompletterande saker.

Aktuell punkt handlar om grönområdet till höger om sjön och där blir det inriktning mot strandhäng och säkerhet. Någon sandstrand finns ju inte men folk kan hänga vid vattnet ändå, så det blir lite solstolar m.m. där inkl ett livräddartorn med livräddare.
Jag ska dock börja med ett lite mindre säkerhetsarbete efter tips från annan person. Något som ofta finns vid bryggor, kajer m.m. är ju livbojar och det ska finnas även här så jag kommer göra en själv som kommer målas i rött och vitt och sedan sättas upp någonstans vid sjön. Behöver dock köpa in lite röd färg först.

Övriga planerade inköp beräknas ske senare i veckan.

Ha det bra.

Campingen och restaurangen.

Sjön är klar sedan en tid tillbaka men det återstår lite arbete på intilliggande grönområde, men hur detta ska utnyttjas är oklart i dagsläget.

Restaurangen har nu fått en ny tillfartsväg via vägöverfart över spåren i kurvan. Detta för att campingen inte längre ska behöva agera genomfartsled till denna. Mittdel mellan spåren till vägöverfarten fick nytillverkas av mig själv.

Restaurangens parkering fick dock kvarstå på andra sidan uppställningsspåren p.g.a platsbrist. En form av barriär kommer sättas upp mellan parkeringen och campingen för att separarera dessa, men med en mindre öppning för fotgängare.

Campingens barnområde är klart och övriga delar ska fixas till den närmaste tiden. Se Instagram för bilder och senaste info.

Tillagt: 2025-03-09.
Allt arbete kring campingen och restaurangens parkering är klart och en del folk har placerats ut vilket innebär att all återställning efter den stora banombyggnaden i december är färdigställt. Nästa steg är grönområdet vid sjön.

Ha det bra.

Vattennyheter m.m.

Den nya sjön är nu gjord med hjälp av färg. Ett båthus har även kommit på plats och i övrigt fortsätter arbetet med dels dess kringområden och dels övriga saker som ska göras med bl a kompletteringar samt ny parkväg mellan sjön och festplatsen.

Campingen ska också göras klar och därefter det som behöver göras.

Ha det bra.

Omförflyttningar på högra delen och ny brandstation.

En ny brandstation har tillkommit på banan som ersatt den tidigare stationen. I och med detta så har även en del förändringar skett på banans högra del.

Macken har flyttat till högra sidan av nya brandstationen och räddningshuset har flyttat upp till kortsidan efter postterminalen. En del övriga arbeten med området pågår dock ännu.

Närmast ska inköp av vattentillbehör till nya sjön ske och sedan får vi se hur det går där.

Ha det bra.

Tågsta Järnvägar återinvigd.

Idag skedde en nystart för mj-hobbyn här i och med en återinvigning av nya Tågsta Järnvägar som genomgått en total ombyggnad där den gamla banan revs och en ny byggdes upp. Detta innebar en väldigt intensiv trafikdag idag för att fira återstarten.

Nya översikstbilder finns här på hemsidan och fler bilder och filmer från dagen finns på Instagram.

Ha det bra.

Banan ombyggd.

Tågsta Järnvägar har nu genomgått en total ombyggnad i och med att gamla banan rivits och en ny har byggts upp. Provkörning och annat arbete kring återställningen återstår dock och kommer genomföras under den närmaste tiden. För mer detaljer se Instagram. Nya spårplanen kan dock ses här på modelltågens startsida.

Ha det bra.

Byggstart för nya Tågsta Järnvägar.

Hejsan!
Tyvärr kom hela arbetet med nya banan av sig efter Hjulmarknaden då jag åkte på en rejäl förkylning vilket gjorde att det blev stopp för allt, som inte är nödvändigt.

Nu har jag i alla fall fattat beslut om byggstart för nya banan till kommande helg vilket innebär att det kan bli en sista trafikdag på nuvarande banan denna vecka och sedan kommer banan tömmas på dom fordon som finns kvar på spåren för att sedan påbörja rivning av nuvarande bana framåt helgen.

Det kommer bli mycket jobb men jag ska göra mitt bästa och så får vi se om det går bra eller spårar ur helt. Just nu pågår slutplaneringen för nya spårplanen och där återstår det bara några mindre justeringar, förhoppningsvis.

Följ arbetet på Instagram, i första hand, eller på Svenskt mj-forum. Länkar finns i länkgalleriet.

Tillagt: 2024-12-13. Arbetet är nu påbörjat.

Ha det bra.

Ombyggnad och paus.

Arbetet, men framförallt planeringen, av tågbanans kommande ombyggnad fortgår. Den breddade delen på nyaste sektionen har fått gräsmatta och även den blivande sjöns kant mot gamla delen. Det svåraste kommer nog bli själva sjön men tips på metoder och produkter finns.

I övrigt är det lite paus i arbetet nu fram till efter Hjulmarknaden även om en del småjobb kan ske vid behov. Arbetet kan lämpligen följas på Instagram, i första hand, eller på Svenskt mj-forum. Nedan ses den spårplan som jag jobbar efter just nu men då det ännu återstår några veckor tills det är dags för själva banbygget så kan förändringar ännu ske.

Ha det bra.

Tågsta Järnvägar förnyar.

Det nya stora projektet med en total ombyggnad av banan har nu påbörjats. Snickerierna för breddningen av nyaste delen är igång och tömingen av övriga banan kommer fortsätta den närmaste tiden. Detta blir ett stort och ansträngande jobb så jag hoppas jag orkar med det.

En nyhet med denna ombyggnad är att banan kommer få nytt innehåll som aldrig förekommit här tidigare i form av en sjö. Sjön kommer hamna på breddningen av den nyaste delen, alltså till vänster om Tågsta central och spåren kommer passera på broar.

Spårplanen i förra inlägget har också genomgått en del förändringar men själva grundidén är samma i alla fall. Följ arbetet på Instagram och Svenskt mj-forum. Länkar finns i länkgalleriet.

Ha det bra.

Om- och utbyggnad.

Efter mycket om och men och planering, och funderingar så har ledningen för Tågsta Järnvägar d.v.s jag själv belsutat att gå vidare med dom senaste planerna för en ut- och ombyggnad av banan. En ny spårplan är gjord och som jag känner mig ganska nöjd med så jag kommer utgå från den. Detta kommer, i stort sett, innebära en helt ny bana då, nästan, allt på nuvarande banan kommer behöva plockas bort för att sedan återställas.

Den nyaste delen behöver breddas med c:a 21 cm och material för detta finns. Ett mindre trekantigt område kommer dock bli över men även där finns en idé till innehåll som jag inte haft på banan tidigare. Detta är i stora drag och arbetet kan följas närmare på Instagram och i viss mån Svenskt mj-forum.

En del snickeriarbeten kan påbörjas inom kort men resten av arbetet kommer ske efter Hjulmarknaden i slutet på november. En del förberedelser har dock skett redan nu då en del markvegetation har plockats bort.

Nedan ses den nya spårplanen som jag utgår ifrån. Mindre justeringar kan förekomma när själva bygget startar.

Ha det bra.

Bullerskydd och snart översiktsbilder.

Tidigare ikväll byggdes ett bullerskydd som sedan placerades intill trafikspåret vid campingen så dess gäster, förhoppningsvis, får det lite lugnare framöver. Se bilder på Instagram eller Svenskt mj-forum.

Nu är planen att ta nya översiktsbilder så snart som möjligt. Vi får se när det blir av. Det är nu gjort.

Ha det bra.

Nya översiktsbilder dröjer ett tag.

Även om dom översiktsbilder som finns på tågbanans startsida idag stämmer hyfsat så är det vissa byggnader som blivit utbytta och även en del andra detaljer. Jag planerar dock för lite kompletteringar senare i augusti och väljer därför att avvakta med nya översiktstbilder tills vidare. För aktuella bilder hänvisar jag till Instagram så länge.

Nya översiktsbilder planeras att läggas upp tidigast i slutet på augusti men det kan bli senare också.

Ha det bra.

Nya sektionen återuppbyggd och ny kranvagn.

Sedan drygt en vecka tillbaka är banans nya, vänstra, sektion återuppbyggd efter missödet med tidigare vinylgräsmattan från Woodland Scenics, som jag inte rekommenderar.

Efter att ha limmat nya gräsmattor från Faller med Casco trälim, vilket blev mycket bättre, kunde nya delen byggas upp igen och trafikeras nu av ordinarie trafik. Detta gäller även campingen, lokstallet, festplatsen och nu senast statstorget uppe i vänstra hörnet. Det har även skett lite kompletteringar av markvegetationen i form av stenar och buskar.

Nu senast har ett nytt kortare uppställningsspår byggts bakom lokstallet för uppställning av banans nyaste fordonstillskott i form av en kranvagn inkl en flakvagn som följevagn. Se bild under fordonsförteckningen.

Nya delen är därmed, i stort sett, klar även om det kan bli mindre kompletteringar senare.

Utbyggnad, rond 2.

Den senaste utbyggnaden av banan blev tyvärr inte så lyckad då jag inte limmade vinylgräsmattan från Woodland Scenics korrekt. Sedan kan man fundera på hur bra dessa speciallim är men det ska vi inte fördjupa oss i nu.

Detta ledde i alla fall till att nya delen tömdes, men för att slippa riva bort gamla gräsmattan så vände jag skivan upp och ner och den har idag försetts med ny gräsmatta på rulle från Faller och denna har limmats med Casco trälim. Det är så jag gjort tidigare och har då fungerat bra så jag hoppas det gör det även denna gång. Under dom närmaste dagarna är planen att banan ska återställas inkl lokstall, camping & festplats, och dessa kommer bli ungefär som tidigare. Därefter fortsätter arbetet med nya statstorget uppe i vänstra hörnet vilket också är påbörjat.

Sedan blir det kompletteringar med sten och växtlighet för att fylla ut områdena. Följ arbetet på Instagram och i viss mån Svenskt mj-forum.

På gamla delen har en ny restaurang övertagit lokstallets gamla plats och en ny paketterminal för DHL & DB Schenker har övertagit gamla restaurangens plats.

Ha det bra.

Tillägg: 240619.
Nya delen är återuppbyggd och kommer kompletteras lite då och då.

Delvis misslyckad utbyggnad.

Den senaste utbyggnaden av Tågsta Järnvägar med en ny sektion på banans vänstra del har tyvärr inte blivit så bra som jag hoppades. Det blev inte helt rätt när den nya gräsmattan av vinyl limmades vilket gör att den inte fäster överallt som den ska. Detta innebär således att jag står mellan valen att låta det vara som det är eller tömma hela nya delen, riva upp gräsmattan och göra om jobbet.

Att behöva göra om allt låter ju inte så kul men det är det alternativet jag har men om det blir med samma eller annan gräsmatta får vi se i så fall. Se Instagram för senaste nytt.

Ha det bra.

Ut- & ombyggnad gjord.

En utbyggnad av Tågsta Järnvägar har nu skett med en ny sektion på banans vänstra del där det blivit nya uppställningsplatser för vagnar, lok, flytt av lokstall dit omdragning av ytterslingan som går ut där numera.

En mindre ombyggnad har även skett på gamla bangården där dom tidigare lokstallsspåren och ett av postspåren har rivits. Gamla bangården har alltså gått från sex till fem spår. På lokstallets gamla område kommer en ny restaurang att placeras. Den nuvarande restaurangen i nedre högra hörnet slopas och ersätts av en ny mindre distributionscentral för DB Schenker och DHL, som flyttar dit från macken.

Andra former av kompletterande arbeten återstår även på nya sektionen så det kommer hända mer den närmaste tiden. Se Instagram för dom senaste detaljerna.

Ha det bra.

Utbyggnaden igång.

Nu börjar det röra på sig kring tågbanans utbyggnad. Idag limmades den nya gräsmattan som nu kommer ligga under tryck till imorgon. Jag kommer också att komplettera med lite målning i skarven mellan gamla och nya gräsmattan där det inte blev så bra. Inom 1-2 dagar planerar jag att påbörja själva rälsläggningen.

Ha det bra.

Banplanering och hållplats.

Planeringen för tågbanans kommande utbyggnad fortsätter och jag skulle säga att jag är till c:a 90% klar över hur det ska bli, i alla fall vad gäller själva banan.

Jag har nu fått en träskiva att jobba med så själva arbetet hoppas jag kunna påbörja inom kort.

Jag vill inrätta en hållplats på nya delen intill campingens tänkta position och ikväll har jag byggt hållplatsen. Tack vare att jag sparar allt extramaterial som medföljer olika köp så hade jag redan gott om tillbehör och kunde bygga ihop en hållplats utan att behöva göra några nya inköp.

Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum, varav det förstnämnda är bästa stället för mest detaljer kring arbetet.

Ha det bra.

Banombyggnad och ej påbörjad banombyggnad.

Jag har tidigare nämnt planerna på utbyggnad av tågbanan med hjälp av utrymmet bakom TV:n men det arbetet har ännu inte kommit igång men planering pågår för fullt och jag är ganska klar över hur det ska bli. Tanken var ju att göra det enkelt för mig genom att placera ett bord där för att bygga på och ett sådant inköptes via Blocket men tyvärr gick affären lite för snabbt och säljaren var inte heller helt ärlig kring bordets storlek då det var mindre än jag behövde. Så det arbetet går vidare.

I väntan på att påbörja utbyggnadsarbetet på nya vänstra delen har jag idag gjort en mindre banombyggnad på högra delen istället. Dom två kurvväxlar som låg uppe i högra hörnet har flyttats ner till nedre högra hörnet för lättare åtkomst. Vid högra stationsinfarten har lite växelbyten skett. Först ville jag flytta den 3-vägsväxel som fanns där ett steg åt höger men då skivan undertill inte är lika bred hela vägen så skulle delar av spår 3 hamna, nästan, en centimeter utanför skivans kant vilket inte kändes bra. Det blev bibehållen anslutning där med en vänsterväxel.

Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum. Se länkar under länkmenyn.

Ha det bra.