Välkommen till MJs Nätstation/Welcome to MJs Netstation

Modelltågsnytt!
Nyhetssida för Tågsta Järnvägar, där det presenteras aktuella och kommande nyheter & händelser kring min mj-verksamhet. Längre inlägg skrivs på bloggen som finns här, där ni även kan välja kategorin "hobby" för att se alla mj-relaterade inlägg, och aktuella bilder publiceras på Instagram med jämna mellanrum. Kommentera gärna inläggen nedan om ni undrar något. Kommentarer behöver godkännas av mig så dom syns inte direkt. Ha det bra.

Nya översiktsbilder dröjer ett tag.

Även om dom översiktsbilder som finns på tågbanans startsida idag stämmer hyfsat så är det vissa byggnader som blivit utbytta och även en del andra detaljer. Jag planerar dock för lite kompletteringar senare i augusti och väljer därför att avvakta med nya översiktstbilder tills vidare. För aktuella bilder hänvisar jag till Instagram så länge.

Nya översiktsbilder planeras att läggas upp tidigast i slutet på augusti men det kan bli senare också.

Ha det bra.

Nya sektionen återuppbyggd och ny kranvagn.

Sedan drygt en vecka tillbaka är banans nya, vänstra, sektion återuppbyggd efter missödet med tidigare vinylgräsmattan från Woodland Scenics, som jag inte rekommenderar.

Efter att ha limmat nya gräsmattor från Faller med Casco trälim, vilket blev mycket bättre, kunde nya delen byggas upp igen och trafikeras nu av ordinarie trafik. Detta gäller även campingen, lokstallet, festplatsen och nu senast statstorget uppe i vänstra hörnet. Det har även skett lite kompletteringar av markvegetationen i form av stenar och buskar.

Nu senast har ett nytt kortare uppställningsspår byggts bakom lokstallet för uppställning av banans nyaste fordonstillskott i form av en kranvagn inkl en flakvagn som följevagn. Se bild under fordonsförteckningen.

Nya delen är därmed, i stort sett, klar även om det kan bli mindre kompletteringar senare.

Utbyggnad, rond 2.

Den senaste utbyggnaden av banan blev tyvärr inte så lyckad då jag inte limmade vinylgräsmattan från Woodland Scenics korrekt. Sedan kan man fundera på hur bra dessa speciallim är men det ska vi inte fördjupa oss i nu.

Detta ledde i alla fall till att nya delen tömdes, men för att slippa riva bort gamla gräsmattan så vände jag skivan upp och ner och den har idag försetts med ny gräsmatta på rulle från Faller och denna har limmats med Casco trälim. Det är så jag gjort tidigare och har då fungerat bra så jag hoppas det gör det även denna gång. Under dom närmaste dagarna är planen att banan ska återställas inkl lokstall, camping & festplats, och dessa kommer bli ungefär som tidigare. Därefter fortsätter arbetet med nya statstorget uppe i vänstra hörnet vilket också är påbörjat.

Sedan blir det kompletteringar med sten och växtlighet för att fylla ut områdena. Följ arbetet på Instagram och i viss mån Svenskt mj-forum.

På gamla delen har en ny restaurang övertagit lokstallets gamla plats och en ny paketterminal för DHL & DB Schenker har övertagit gamla restaurangens plats.

Ha det bra.

Tillägg: 240619.
Nya delen är återuppbyggd och kommer kompletteras lite då och då.

Delvis misslyckad utbyggnad.

Den senaste utbyggnaden av Tågsta Järnvägar med en ny sektion på banans vänstra del har tyvärr inte blivit så bra som jag hoppades. Det blev inte helt rätt när den nya gräsmattan av vinyl limmades vilket gör att den inte fäster överallt som den ska. Detta innebär således att jag står mellan valen att låta det vara som det är eller tömma hela nya delen, riva upp gräsmattan och göra om jobbet.

Att behöva göra om allt låter ju inte så kul men det är det alternativet jag har men om det blir med samma eller annan gräsmatta får vi se i så fall. Se Instagram för senaste nytt.

Ha det bra.

Ut- & ombyggnad gjord.

En utbyggnad av Tågsta Järnvägar har nu skett med en ny sektion på banans vänstra del där det blivit nya uppställningsplatser för vagnar, lok, flytt av lokstall dit omdragning av ytterslingan som går ut där numera.

En mindre ombyggnad har även skett på gamla bangården där dom tidigare lokstallsspåren och ett av postspåren har rivits. Gamla bangården har alltså gått från sex till fem spår. På lokstallets gamla område kommer en ny restaurang att placeras. Den nuvarande restaurangen i nedre högra hörnet slopas och ersätts av en ny mindre distributionscentral för DB Schenker och DHL, som flyttar dit från macken.

Andra former av kompletterande arbeten återstår även på nya sektionen så det kommer hända mer den närmaste tiden. Se Instagram för dom senaste detaljerna.

Ha det bra.

Utbyggnaden igång.

Nu börjar det röra på sig kring tågbanans utbyggnad. Idag limmades den nya gräsmattan som nu kommer ligga under tryck till imorgon. Jag kommer också att komplettera med lite målning i skarven mellan gamla och nya gräsmattan där det inte blev så bra. Inom 1-2 dagar planerar jag att påbörja själva rälsläggningen.

Ha det bra.

Banplanering och hållplats.

Planeringen för tågbanans kommande utbyggnad fortsätter och jag skulle säga att jag är till c:a 90% klar över hur det ska bli, i alla fall vad gäller själva banan.

Jag har nu fått en träskiva att jobba med så själva arbetet hoppas jag kunna påbörja inom kort.

Jag vill inrätta en hållplats på nya delen intill campingens tänkta position och ikväll har jag byggt hållplatsen. Tack vare att jag sparar allt extramaterial som medföljer olika köp så hade jag redan gott om tillbehör och kunde bygga ihop en hållplats utan att behöva göra några nya inköp.

Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum, varav det förstnämnda är bästa stället för mest detaljer kring arbetet.

Ha det bra.

Banombyggnad och ej påbörjad banombyggnad.

Jag har tidigare nämnt planerna på utbyggnad av tågbanan med hjälp av utrymmet bakom TV:n men det arbetet har ännu inte kommit igång men planering pågår för fullt och jag är ganska klar över hur det ska bli. Tanken var ju att göra det enkelt för mig genom att placera ett bord där för att bygga på och ett sådant inköptes via Blocket men tyvärr gick affären lite för snabbt och säljaren var inte heller helt ärlig kring bordets storlek då det var mindre än jag behövde. Så det arbetet går vidare.

I väntan på att påbörja utbyggnadsarbetet på nya vänstra delen har jag idag gjort en mindre banombyggnad på högra delen istället. Dom två kurvväxlar som låg uppe i högra hörnet har flyttats ner till nedre högra hörnet för lättare åtkomst. Vid högra stationsinfarten har lite växelbyten skett. Först ville jag flytta den 3-vägsväxel som fanns där ett steg åt höger men då skivan undertill inte är lika bred hela vägen så skulle delar av spår 3 hamna, nästan, en centimeter utanför skivans kant vilket inte kändes bra. Det blev bibehållen anslutning där med en vänsterväxel.

Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum. Se länkar under länkmenyn.

Ha det bra.

Utbyggnad av tågbanan?

Efter att ha övervägt att lägga ner modelltågshobbyn i år p.g.a bristande intresse, bristande kunskaper i lokservice och dåliga utvecklingsmöjligheter så finns det nu en liten ljusning i sikte.

Nya planen är att utnyttja utrymmet bakom min tv genom att helt enkelt flytta fram tv-bänken en bit och genomföra en mindre utbyggnad av banan där bakom. Då jag inte är någon hantverkare och för att göra det hyfsat enkelt för mig så är tanken att köpa in ett mindre bord att placera bakom tv:n och planen just nu är en delvis dold uppställningsbangård för vagnar m.m. Det kan säkert bli något mer också men det får vi se längre fram i vår. Lite spårplanering har påbörjats för att få lite hum om vad jag ska göra men hur det blir får vi se senare.

Följ detta projekt på Instagram och lite också på Svenskt mj-forum. Just nu kommer det inte hända så mycket utan det blir nog lite längre fram under våren/sommaren.

Aktuell spårplan och översiktsbild finns på tågbanans startsida här.

Ha det bra.

Tågsta postterminal utbyggd.

Som nämndes i föregående inlägg så planerades en mindre utbyggnad av Tågsta postterminal.

Denna utbyggnad är nu klar och innebär att postspåren förlängts, inkl ny infart, mittersta lastplattformen förlängts och komplettering har skett med nytt tak.

Byggbilder finns på Instagram och några på Svenskt mj-forum samt på bloggen.

Tillägg 240129.
Kompletterande arbete har skett på yttre lastplattformen och dom utbyggda delarna kommer förses med gods när detta levererats.

Ha det bra.

Posten bygger ut.

Tågstaposten tillsammans med Tågsta Järnvägar har beslutat om en mindre utbyggnad av Tågsta postterminal.

Utbyggnaden innebär att nuvarande banhall förlängs med nytt tak, längre godsplattform samt ny infart där delningen av godsspåren flyttas ut ett steg och nuvarande växlar tas bort.
Nytt plattformstak är beställt med planerad leverans/byggstart i nästa vecka. Allt övrigt spår- & plattformsmaterial finns redan här så den delen kommer påbörjas ganska omgående. Illustration med bilder kommer finns på Instagram i samband med bygget.

Förlängning av postspår och mittersta lastplattformen är gjord och nu inväntar jag det kompletterande taket till banhallen.

Ha det bra.

Rälsbussens återkomst.

Mitt rälsbusståg är nu hemma igen efter sin, enligt mig, onödiga resa till Tyskland. Som sagt så ska man inte behöva skicka ett tåg genom halva Europa bara för att byta slirskydd. Det måste ni hålla med om eller hur?
Nu blir det lite provkörning med tåget och sedan stoppas tåget undan och kommer bara plockas fram vid vissa tillfällen framöver. Lite synd när det var ett av mina favorittåg men jag kunde inte föreställa mig att det skulle vara halvt omöjligt att jobba med så tåget läggs lite åt sidan tills vidare.

Bilder & film finns på Instagram.

Sommartåg och väktare!

Även om verksamheten har gått lite på sparlåga under sommaren, i alla fall trafikmässigt, så har det hänt en del som ni främst kan se på Instagram.

Dom senaste projekten innefattar bl a några nya flakvagnar som köpts in via Tradera, men det handlar inte om återupptagen godstrafik utan om persontrafik. Vagnarna har byggts på med staket, bord & stolar och bildar därmed ett sommartåg, med öppna sommarvagnar. Det är i dagsläget tre st vagnar men ska kompletteras med en fjärde vagn så snart som möjligt och denna ska då bli en barvagn. Komplettering är utförd.

Idag genomfördes ett bilprojekt, Jag har nyligen köpt in några nya bilar som har gjorts om till väktarbilar. Tyvärr hade jag inga vaktbolagsdekaler utan fick improvisera fram ett eget vaktbolag med hjälp av dom dekalark jag hade vilket blev helt okej. Bilarna fick även varningsljusramper på taket och lite dekorränder nedertill.

Bilder finns på Instagram och en redogörelse, inkl bilder, över dessa arbeten finns på bloggen. Dom nya vagnarna ska även införlivas i fordonsförteckningen här på hemsidan så snart som möjligt.

Mitt rälsbusståg befinner sig ännu i Tyskland för den "enkla" åtgärden att byta slirskydd vilket man borde kunna göra enkelt hemma men inte i detta fall.

Torg och rälsbuss!

Nu under sommarens lågsäsong görs endast mindre pyssel på banan samt motionering av fordon med jämna mellanrum.

En del arbeten har skett med bl a stationstorget i form av nytt staket, ny försäljare, staketet närmast spåren ersattes av en reklamvägg, lite nya figurer, en ny biljettautomat och en reklamskylt som tagits bort. Reklamskyltens grund har sedan blivit en scen för några musiker.
Annat mindre pyssel sker också och jag hänvisar till Instagram för senaste nytt och där finns även bilder.

En annan sak som jag trodde skulle bli lätt men som tydligen var halvt omöjlig var att byta slirskydd och göra en motorkontroll på rälsbussen. Dess manual innehöll en hel sida med instruktioner vilket gjorde att jag valde att lämna in tåget hos MJ-Hobbyexperten men det visade sig vara för krångligt även för dom så tåget skickades till Märklin och tillverkaren själv måste väl kunna fixa sina egna produkter utan problem, eller? Men nej, det blev problematiskt även för dom och dessutom så ville dom ha 750:- för att göra jobbet.
Att byta slirskydd borde ju vara en enkel sak som man ska kunna göra hemma utan större problem, men inte med detta fordon tydligen. Man kan verkligen undra hur Märklin tänkte när dom konstruerade detta fordon när det tycks vara så svårt att göra arbeten på den, även för dom själva.

Ha det bra.

Campingkiosken uppgraderad.

Idag genomfördes en liten uppgradering av kiosken/gatuköket på Tågsta sunshine camping, eller snarare runt omkring om man ska vara korrekt.

Tidigare stod kiosken direkt på gräset men nu fick den en ny grund och detta kompletterades även med nya bord/stolar, staket, sittgrupp, papperskorgar och brevlåda. Slutligen tillkom det lite kunder också. Det enda som inte gjordes om var skyltningen utan den blev bara "renoverad" och återställd. Jag planerar dock att komplettera med lite ny skyltning senare, så vi får se vad det blir. Bilder finns på Instagram.

Lite kompletterande skyltning i form av av stolpe med infomärke har tillkommit.

Ha det bra.

Bangårdsutbyggnad.

Under gårdagen fick jag ett ryck och började planera en mindre bangårdsutbyggnad på tågbanan.

Jag genomförde en förlängning av spår 5 som går till postterminalen, som fick en ny anslutning vid infartsspåren på bangården. Den gamla spåranslutningen behölls dock för att möjliggöra fler tågvägar men enkelväxeln som delade på postspåren byttes ut mot en engelsman, alltså dubbel korsningsväxel så man kan använda båda tågvägarna vi behov.

Nya översikstbilder och ny spårplan har lagts upp här på hemsidan och övriga detaljbilder från arbetet finns på Instagram och på Svenskt mj forum.

Inrett ställverk och rälsbuss på service.

Det nya ställverkshuset var ju en punkt på den tidigare vinterprojektlistan. Nu har ställverket försetts med inredning och personal och kan därmed tas i bruk på "riktigt". Det kändes också som det blev lite mer levande nu än innan när det bara var ett stort tomt rum invändigt. Bilder finns på Svenskt mj-forum och Instagram.

I övrigt kommer det inte ske så mycket mer större saker den närmaste tiden för det finns ingen plats ändå, utan det blir mest småsaker och sådant som behöver fixas och motionering av tågen.

I samband med mitt besök hos MJ-Hobbyexperten under gårdagen lämnade jag även in mitt rälsbusståg för service och byte av slirskydd. Den sistnämnda punkten borde egentligen kunna skötas hemma men i detta fall skulle det bli ett ganska avancerat jobb så jag valde att överlåta det till mer kunniga personer.

Sista punkten avbockad.

Under gårdagen levererades ett antal nya figurer och fordon till mj-verksamheten. Bland dessa fanns den nya orkestern till festplatsen vid campingen. Dessa är nu på plats och detta innebär således att sista punkten på vinterprojektlistan är avklarad.

Detta får också signalera slutet på det stora förändringsarbete som pågått på banan i c:a tre års tid så idag ser banan helt annorlunda ut jämfört med om man går tillbaka några år i tiden. Bilder finns på Instagram.

Näst på tur är inredningen till ställverkshuset så det väntar jag på just nu.

Bangårdsjustering och presentationsfilm.

Tidigare under denna vecka gjordes en mindre justering av bangården som innefattade en ny växelförbindelse mellan spår 3 & 4 framför lokstallet för att man ska kunna köra direkt mellan detta och uppställda vagnar. Detta innebar dels att antalet växlar utökades från 21 till 22 st samt att en 3-vägsväxel återkom i banan igen.

Under veckan fotograferades också samtliga trafiktåg på tågbanan inför en ny presentationsfilm i bildform som nu har publicerats på Youtube. Tyvärr fotades alla tåg lodrätt istället för vågrätt så bilderna tar inte upp hela bilden men det får vara så helt enkelt. Länk till min youtubekanal finns i länkgalleriet eller gå in på youtube och sök på Tågsta Järnvägar.

Ha det bra.

Ställverk och övriga vinterprojekt!

Under gårdagen byggdes och sattes på plats, Tågsta centrals nya ställverkshus som går över spåren vid vänstra ut/infarten till Tågsta central. Byggnaden kommer senare att kompletteras med inredning och personal. Bilder finns på Instagram och Svenskt mj-forum. Se länkgalleriet.

Detta innebär att det bara återstår 1 punkt av 7 på vinterprojektlistan och det är nya musiker till festplatsen på campingen. När dom levereras är oklart i dagsläget så det är bara att avvakta och se helt enkelt.

Se bloggen för övriga statusuppdateringar kring dessa projekt.

Ha det bra.