MJs Nätstation / MJs NetstationJärnväg, kollektivtrafik, modelltåg, buskis och mello.
Inför Stockholms tunnelbanan 50-års jubileum år 2000 lät man totalrenovera 4 st gamla tunnelbanevagnar av typerna C2-C3, alltså de första generationens tunnelbanevagnar, för flera miljoner kronor. Det handlar alltså om vagnarna C2 2182, 2208, 2415 och C3 2367. Dessa vagnar utgjorde sedan ett veterantåg och gick i trafik under jubileumsåret. Sedan användes tåget i trafik vid några få tillfällen i början på 2000-talet. Senaste gången vagnarna gick i trafik var hösten 2005 för Svenska Spårvägssällskapets hjulbord. I dag visar SL, i princip, inget intresse för vagnarna vilket är mycket dåligt. Dessa vagnar är en del av Stockholms historia, önskar SL kunde förstå det. De första tre bilderna visar provkörning med följevagnar inför utfärden på de efterföljande bilderna.
Jag har inte så många bilder på tåget vilket beror på att jag mest åkt med det i stället för att vara längs med linjen och fota när det gått i trafik.
5:e april 2014 gjorde veterantåget comeback. Jag hade, i princip, gett upp hoppet om att få se tunnelbanans veterantåg igen men nu är hoppet tänt igen då det visades upp denna dag på Liljeholmens station i samband med röda linjens 50-års fest. Det kändes skönt att äntligen få se tåget igen och kliva ombord och få känna 50-talskänslan. Jag gillar visserligen moderna tåg bättre men även historien är en viktig del. Nu är det bara att hoppas på att det kan bli en åktur med vagnarna snart. Än så länge verkar det vara mörkt på den fronten. Har lagt till tre mobilbilder från Liljeholmen.
Bilden tagen med mobilen.
Hammarbyhallen
På internet fr.o.m 20080312. © MJs Nätstation 2008 > Framåt. 2008-2025, 17 år.