MJs Nätstation / MJs NetstationJärnväg, kollektivtrafik, modelltåg, buskis och mello.
Nya tunnelbanan, Hökarängen / Högdalsdepån. The new Metro, New depot in Högdalen.
Om du vill använda mina bilder, läs på bildgalleriets infosida och kontakta sedan mig. If you want to use my pictures, please read the image gallery's info page and then contact me.
2023-07-05: Sju bilder har lagts till. Seven pictures has been added.
2023-06-02: Elva bilder har lagts till. Eleven pictures has been added.
Under dom närmaste åren planeras en utbyggnad av Stockholms tunnelbana och denna sida handlar om utbyggnaden av Högdalsdepån i söderort. Då Hagsätragrenen kommer att kopplas ihop med blåa linjen behövs nya anslutningsspår till Hökarängen på Farstalinjen för att kunna betjäna både blåa och gröna linjen. Från början var det tänkt att man skulle bygga två enkelspårstunnlar för anslutning på båda sidor om Hökarängens station men sedan ändrades planerna till att bli en dubbelspårstunnel som ansluts söder om Hökarängen men i riktning mot norr. Här visar jag bilder från arbetsplatserna i Hökarängen utefter dom uppgifter som finns på nya tunnelbanans hemsida och tanken är även att fortsätta dokumentera detta arbete när det kommer igång mer. Mer om tunnelbanans utbyggnad kan läsas här.
Obs! Alla bildtexter är mina gissningar utifrån tillgängligt material och kan ändras. Bilderna är tagna dels från första gångtunneln söder om Hökarängen till Hökarängens station och dels från arbetsplatsen för nya service- & arbetstunneln vid Örbyleden. Bokstäverna sist i vissa bildtexter avser vädersträcken och är tillagda för att underlätta orienteringen på bilderna. Skriv gärna en trevlig kommentar i gästboken innan du lämnar sidan.
Arbetstunnelbygget vid Örbyleden. 230624. >
<
230602. Infart från Lingvägen. >
Syn från Lingvägen. V
Hökarängen. S
Gång från Saltvägen.
Hökarängen. Ö
Syn från Vaniljvägen.
Syn från Vaniljvägen. <
20e okt 22. Arbetet söder om Hökarängen är påbörjat. Avstängt från Lingvägen. >
Arbetsplatsen sedd från Vaniljvägen. Anslutningsspåret kommer i tunnel från vänster.
Arbetsinfart från Pepparvägen.
Vy från Saltvägen. Arbetsplatsen skymtar till höger.
Lite material skymtar bland träden. Vy från Saltvägen.
Uppriven bollplan bakom Saltvägen. <
Arbetsplatsen för servicetunneln vid Örbyleden. Mars 2022 >
Servicetunneln i sept 2021.
Servicetunneln i sep 2021. Dom har kommit en bit in i berget.
Maj 2021. Här kommer breddning av spårområde att ske inför nya anslutningen från Högdalsdepån. S >
Plats för nya trappan, uppefrån. Ö
C20-tåg passerar norrut. N
Gångvägen & trappan får en ny placering i slänten till vänster. N
Lite träd och buskar har rensats bort. N
Plats för nya trappan. N/V <
April 2021 > Arbetsplatsen för kommande servicetunnel till nya Högdalsdepån.
Tunnelentren bör bli till vänster om teknikskåpet.
Arbetsplats för blivande servicetunnel i Hökarängen till nya Högdalsdepån.
Trolig plats för entre till servicetunneln.
Tänkbar plats för tunnelmynning av nya arbetstunneln från Högdalsdepån. Tunneln bör bli snett framåt höger. Ö
Tänkbar lastplats och utfart mot Örbyleden till höger. V
Tänkbar lastplats och utfart mot Örbyleden till vänster. Ö
Tunnelentren beräknas bli i stora kullen från vänster. N/V
Ö
Tänkbar lastplats och utfart från arbetstunneln mot Örbyleden. Ö
Spåren går uppe till höger. Gångvägen och trappen längre fram flyttas några meter åt vänster. Själva anslutningsområdet. N
Gångvägen och trappen flyttas några meter åt vänster. N
Trappen i motsatt riktning och kommer få ny placering längre till höger. S
Plats där spåren kommer dela på sig. S.
Plats där spåren kommer dela på sig. N åt vänster och S åt höger.
Plats där spåren ska börja dela på sig. S.
Ovanför trappen och nya gångvägen kommer från vänster ungefär vid korsningen. S
Andra hållet. Nya trappen/gångvägen kommer från höger ungefär vid korsningen och stolpen. N.
Gångvägen kommer flyttas några meter åt vänster närmare fotbollsplanen. N.
Fotbollsplanen kommer rivas men enligt uppgift att återställas. Oklart dock hur mycket den används. N.
Gångvägen flyttas några meter åt vänster. N.
Gångvägen flyttas några meter åt vänster. Ungefär rakt fram i bilden planeras ett teknikhus. N.
Plats för nya anslutningsspåren från Högdalsdepån, i mitten. S.
Plats för nya anslutningsspåren från Högdalsdepån, i mitten. N.
Plats för nya anslutningsspåren. N.
Plats för nya anslutningsspåren. S.
Utfarten från Hökarängen söderut med vändspåret i bakgrunden. Detta spår ska tydligen utnyttjas som anslutningsspår från depån.
På internet fr.o.m 20080312. © MJs Nätstation 2008 > Framåt. 2008-2025, 17 år.