Välkommen till MJs Nätstation/Welcome to MJs Netstation

Stockholms tunnelbana / Stockholm metro system

Senaste uppdatering!

2024-03-03: Uppdaterade startdatum för nya t-banan. Ny operatör för pendeltågen.

2023-07-05: Ny karta över nya tunnelbanan tillagd nedan. New metro map added below.

2022-11-24: Ny info om kommande trafikstarter för nya tunnelbanan. Ny toppbild.

Stockholms tunnelbana invigdes söndagen den 1:a oktober 1950 på sträckan Slussen-Hökarängen. Tunneln från Slussen till Skanstull har dock funnits sedan 1933 men trafikerades då av spårvagnar. Skanstull & Medborgarplatsen hette ursprungligen Ringvägen & södra Bantorget. Från 1933 och fram tills t-banans invigning 1950 benämndes just delen Slussen-Skanstull (Ringvägen) för tunnelbana, i förorterna var det Spårväg som gällde.

Uniformsmärken från tunnelbanan. Till vänster. Uniformsmärke avbildat efter tunnelbanans ursprungssymbol som togs fram under 90-talet efter initiativ från högre t-banepersonal. I mitten, SL-märke för kavaj/jacka. Till höger, uniformsmärke från SL Tunnelbanan AB.

Den senaste utbyggnaden av tunnelbanan var Bagarmossen-Skarpnäck som invigdes i augusti 1994. Bagarmossen fick då en ny t-banestation under jord till skillnad från den gamla som låg ovan jord.

Bilden ovan visar Bagarmossens gamla t-banestation som 1994 ersattes av en ny underjordisk station i samband med förlängningen till Skarpnäck. Vissa av dagens delar i tunnelbanan går på samma plats som spårvagnarna gjorde en gång i tiden.

Tunnelbanans veterantåg.
I tunnelbanan finns även ett veterantåg bestående av fyra vagnar av typerna C2/C3, alltså dom första generationerna av tunnelbanevagnar. Dessa blev totalrenoverade inför tunnelbanans 50:års jubileum år 2000 men har sedan dess endast använts sporadiskt och dom senaste åren knappt alls. Mycket tragiskt tycker jag att SL bara låter tåget stå när det skulle kunna visas upp och ge mycket positivt för både SL, tunnelbanan och Stockholm men tydligen är inte SL/trafikförvaltningen så intresserade av tunnelbanans historia uppenbarligen. Mycket trist som sagt.

Tunnelbanans linjer / Metro lines

Operatör / Operator: MTR, f.o.m nov 09. Antal stationer: 100 st. Banlängd: 105.7 km.
Oavsett om tågen går hela sträckningen eller vänder innan slutstationen
så används ordinarie linjenummer.

Gröna linjen, bana 1: Hässelby strand-Skarpnäck / Farsta strand / Hagsätra
Banlängd: 41.5 km. Trafikeras av C20. Skötselanläggningar / depåer: Högdalen, Hö & Vällingby, Vy.
SL Centralverkstad, Hammarby, Hy. (Blåsut-Skärmarbrink).

Gröna linjen är den äldsta bandelen i tunnelbanan och öppnades 1:a oktober 1950 med linje 18 på sträckan Slussen-Hökarängen.

Dagens linjer. Slutstationer kan variera.
17 Skarpnäck-Odenplan-(Åkeshov)
Linje 17 startade som linje 11 1958 04 17 på sträckan Odenplan-Hammarbyhöjden. 1975 01 12 omnumrerades linjen till 17 och trafikerade då sträckan Vällingby-Bagarmossen. (Sträckan Hammarbyhöjden-Bagarmossen öppnades 1958 11 19). Linje 11 har funnits tidigare, se linje 11 nedan.

18 Farsta strand-Hässelby strand.
Linje 18 har trafikerats från tunnelbanestarten 1950 10 01 på den första sträckan Slussen-Hökarängen. Från 1998 08 17 trafikerars linjen Farsta Strand-Alvik-(Hässelby strand)

19 Hagsätra-Alvik-Hässelby strand.
Linje 19 har funnits sedan starten 1950 men trafikerade då bara sträckan Slussen-Johanneshov (Gullmarsplan). Från 1951 09 09 fortsatte linje 19 till Stureby och sedan längre ut varefter linjen förlängdes. F.o.m 1998 08 17 trafikerar 19 sträckan Hagsätra-Hässelby Strand.

Tåg kan även vända i Högdalen (19) och Hökarängen (18) samt i innerstaden vid Hötorget & Odenplan.

Röda linjen, bana 2: Norsborg / Fruängen-Ropsten / Mörby centrum
Banlängd: 39.7 km. Trafikeras av C6, C14, C20 & C30. Skötselanläggning / depå: Nyboda, Na och Norsborg. Uppställning av tåg: Mörby centrum.

13 Norsborg-Ropsten
Linje 13 såg dagens ljus i samband med röda linjens tillkomst 1964 04 05 och trafikerade då sträckan T-Centralen-Örnsberg. Linje 13 lades ner 1992 08 16* och ersattes av linje 23 men återkom 1996 08 19 och trafikerar idag sträckan Ropsten-Norsborg.

14 Fruängen-Mörby centrum
Linje 14 startade 1964 04 05 på sträckan T-Centralen-Fruängen. Från 1967 09 02 gick linjen Ropsten-Fruängen och lades ner 1996 08 19* och ersattes då av linje 24. Linje 24 ändrades till dagens linje 14 2004 06 21.

*Tillägg om nedläggningar. Uppgifterna om nedläggningarna av linjerna är tveksamma då numren använts till / från även efter den angivna nedläggningen.

Tåg kan även vända i Liljeholmen (13/14), Sätra (13) & Telefonplan (14).

Blåa linjen, bana 3: Kungsträdgården-Akalla / Hjulsta
Banlängd: 24.5 km. Trafikeras av C14, C15 & C20. Skötselanläggning / depå: Rissne, Ri.

10 Kungsträdgården-Hjulsta
Linje 10 startade 1975  09 01 på sträckan Hjulsta-T-Centralen, via Hallonbergen, och förlängdes till Kungsträdgården 1977 10 30. Från 1985 08 19 går linjen Hjulsta-Västra Skogen-Kungsträdgården. Det tidigare trafikspåret mellan Hallonbergen & Rissne används i dag för tåg till/från depån i Rissne.

11 Kungsträdgården-Akalla
Linje 11 har funnits i tre omgångar och startade ursprungligen 1952 10 26 på gröna linjens Hässelbygren. Den gick då fram till 1957 11 24 då den ersattes av linje 18 & 19. 1958 04 17 återkom linje 11 återigen på gröna linjen men ändrades till linje 17 1975 01 12, se linje 17 ovan. Dagens linje 11 startade 1977 06 05 på blåa linjen mellan T-Centralen & Akalla. F.o.m 1977 10 30 går linje 11 Kungsträdgården-Hallonbergen-Akalla.

Kymlinge.
Mellan Hallonbergen & Kista längs med blåa linjen till Akalla ligger spökstationen Kymlinge. Stationen var tänkt att vara till den planerade bebyggelsen i området men då denna aldrig blev av färdigställdes aldrig stationen. Kymlinge är idag mest känd som spökstationen där Silverpilen stannar. Silverpilen är smeknamnet på tunnelvagnstypen C5 gjord i bara 8 exemplar med vagnskorgarna byggda i aluminium och omålade. Därav smeknamnet Silverpilen. Kymlinge station består idag av en plattform men det är förberett för rulltrappor och hiss om stationen skulle färdigställas någon gång i framtiden. I dagsläget är det dock tveksamt om så kommer ske. Jag har själv besökt stationen under en utfärd med en förening.

Bana 4, minitunnelbanan på Spårvägsmuseet. Inofficiell tunnelbanelinje Slussen-Hökarängen. :)

Tunnelbanans entreprenörer / Metro operators

Årtalen kring skiftet mellan SL och SL T-banan AB är något oklara.

SS Okt 1950-1966
SL 1967-1990?
SL T-banan AB 1991?-1999
Connex T-banan 1999-2004, ägarbyte
Connex Sverige 2004-2006, namnbyte
Veolia transport 2006-nov 2009, namnbyte
MTR November 2009-nutid

Tunnelbanans utbyggnad genom åren / The metro's expansion over the years.

1950 10 01 Slussen–Hökarängen
1951 09 09 Gullmarsplan–Stureby
1952 10 26 Hötorget–Vällingby (prov.)
1954 04 06 Vällingby (prov.)-Vällingby
1954 11 22 Stureby–Högdalen
1956 11 01 Vällingby–Hässelby gård
1957 11 24 Hötorget–Slussen
1958 04 17 Skärmarbrink–Hammarbyhöjden
1958 11 19 Hässelby gård–Hässelby strand
1958 11 19 Hökarängen–Farsta (prov.)
1958 11 19 Hammarbyhöjden–Bagarmossen
1959 11 14 Högdalen–Rågsved
1960 11 04 Farsta (prov.)-Farsta
1960 12 01 Rågsved–Hagsätra
1964 04 05 T-Centralen–Fruängen
1964 04 05 Liljeholmen–Örnsberg
1965 05 16 Örnsberg–Sätra
1965 05 16 T-Centralen–Östermalmstorg
1967 03 01 Sätra–Skärholmen
1967 09 02 Östermalmstorg–Ropsten
1967 12 02 Skärholmen–Vårberg
1971 08 29 Farsta–Farsta strand
1972 10 01 Vårberg–Fittja
1973 09 30 Östermalmstorg–Tekniska högskolan
1975 01 12 Tekniska högskolan–Universitetet
1975 01 12 Fittja–Norsborg
1975 08 31 T-Centralen–Hjulsta (via Hallonbergen-Rinkeby)
1977 06 05 Hallonbergen–Akalla
1977 10 30 T-Centralen–Kungsträdgården
1978 01 29 Universitetet–Mörby centrum
1985 08 19 Västra skogen–Rinkeby (via Sundbybergs centrum)
1994 08 15 Bagarmossen–Skarpnäck

Tankar om tunnelbanan!
Här presenteras egna kommentarer, synpunkter m.m. kring tunnelbanan. För närmare info om t-baneutbyggnaden och aktuella arbeten hänvisar jag till Region Stockholms webbplats som du hittar här.

Utbyggnad av tunnelbanan!
Under hösten/vintern 2013 presenterades en stor satsning på utbyggnad av tunnelbanan. Det handlar om förlängningar av blå linjen från Akalla till Barkarby och från Kungsträdgården mot Nacka/Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan planeras ihopslagning med gröna linjens Hagsätragren som då får ny sträckning genom Enskede och Globenområdet. Det planeras också för en ny gren från Odenplan till Haga- och Arenastaden. Det behövs även utökad depåkapacitet för det utbyggda nätet vilket gör att Högdalsdepån kommer byggas ut och få nya anslutningsspår som ansluter söder om Hökarängen längs med Farstagrenen. Se bilder från platsen i bildgalleriet.

Mina kommentarer.
Jag tycker det känns bra att man äntligen satsar på en utbyggnad av tunnelbanan. Depåfrågan har jag inga synpunkter på utan där får dom ta det alternativ som verkar bäst. Vad gäller tunnelbaneutbyggnaderna så är jag positiv till alla delar utom nya linjen från Odenplan till Arenastaden som visserligen numera benämns korrekt som en gren av gröna linjen, ändå inte borde byggas då den är mest ett prestigeprojekt.

Nya C30 går nu i trafik och jag har åkt med tåget.

Nya tunnelbanan, planerade trafikstarter.

Gröna linjen.
Odenplan - Arenastaden 2028.

Blåa linjen.
Akalla - Barkarby c:a 2027.

Kungsträdgården - Sockenplan ???? Eventuellt samma som nedan.

Kungsträdgården - Nacka 2030.

Driftstart nya Högdalsdepån 2026.

Gula linjen.
Fridhemsplan - Älvsjö c:a 2034-2036

För mer detaljer se nya tunnelbanans hemsida via länken ovan.

Karta över nya tunnelbanan.

Kartkälla: Region Stockholm, Förvaltning för utbyggd tunnelbana.

 Pendeltågen / Commuter train

Operatör / Operator: 3:e mars 2024 SJ Stockholmståg.
Tidigare: MTR Pendeltågen AB.

40 Uppsala - Södertälje centrum
41 Märsta - Södertälje centrum
42 Märsta - (Västerhaninge) Nynäshamn
43 Bålsta - (Västerhaninge) Nynäshamn
48 Gnesta - Södertälje centrum

Fordonstyper: X60 / X60B. Skötselanläggningar / Depåer: Älvsjö, Bro & Södertälje.

Bildreportage från Brodepån finns härBildreportage från Södertäljedepån finns här.

Förstår inte varför man ska krångla till pendeltågstrafiken med alla dessa linjenummer när dom ändå inte används på tågen och knappt ute i trafiken heller.