Stockholms tunnelbana. Sidan omgjord och uppdaterad: 2016-11-05.

Stockholms tunnelbana invigdes söndagen den 1:a oktober 1950 på sträckan Slussen-Hökarängen. Tunneln från
Slussen till Skanstull har dock funnits sedan
1933 men trafikerades då av spårvagnar.
Skanstull & Medborgarplatsen
hette ursprungligen Ringvägen & södra Bantorget.
Från 1933 och fram tills
t-banans invigning 1950 benämndes just delen Slussen-Skanstull (Ringvägen)
för tunnelbana, i förorterna var det Spårväg som gällde.

Uniformsmärken från tunnelbanan. Till vänster. Uniformsmärke avbildat efter tunnelbanans
ursprungssymbol som togs fram under 90-talet efter initiativ från högre t-banepersonal.
I mitten, SL-märke för kavaj. Till höger, uniformsmärke från SL Tunnelbanan AB.

Den senaste utbyggnaden av tunnelbanan var Bagarmossen-Skarpnäck som invigdes i augusti 1994.
Bagarmossen fick då en ny t-banestation under jord till
skillnad från den gamla som låg ovan jord.

Bilden visar Bagarmossens gamla t-banestation som 1994 ersattes av en ny underjordisk station
i samband med förlängningen till Skarpnäck.

Vissa av dagens delar i tunnelbanan går på samma plats som spårvagnarna gjorde en gång i tiden.

Tunnelbanans linjer!

Operatör / Operator: MTR, f.o.m nov 09. Antal stationer: 100 st. Banlängd: 105.7 km.
Oavsett om tågen går hela sträckningen eller vänder innan slutstationen
så används ordinarie linjenummer.

Gröna linjen, bana 1:
Hässelby strand-Skarpnäck / Farsta strand / Hagsätra
Banlängd: 41.5 km. Trafikeras av C20.
Skötselanläggningar / depåer: Högdalen, Hö & Vällingby, Vy.
SL Centralverkstad, Hammarby, Hy. (Blåsut-Skärmarbrink).

Gröna linjen är den äldsta bandelen i tunnelbanan och öppnades
1:a oktober 1950 med 
linje 18 på sträckan Slussen-Hökarängen.

Dagens linjer. Slutstationer kan variera.
17 Skarpnäck-Odenplan-(Åkeshov)
Linje 17 startade som linje 11 1958 04 17 på sträckan Odenplan-Hammarbyhöjden.
1975 01 12 omnumrerades linjen till 17 och trafikerade då sträckan
Vällingby-Bagarmossen. 
(Sträckan Hammarbyhöjden-Bagarmossen öppnades
1958 11 19). Linje 11 har funnits tidigare, 
se linje 11 nedan.

18 Farsta strand-Hässelby strand.
Linje 18 har trafikerats från tunnelbanestarten 1950 10 01 på den första sträckan
Slussen-Hökarängen. 
Från 1998 08 17 trafikerars linjen Farsta Strand-Alvik-(Vällingby)

19 Hagsätra-Alvik.
Linje 19 har funnits sedan starten 1950 men trafikerade då bara sträckan
Slussen-Johanneshov 
(Gullmarsplan). Från 1951 09 09 fortsatte linje 19 till
Stureby och sedan längre ut varefter linjen 
förlängdes. F.o.m 1998 08 17
trafikerar 19 sträckan Hagsätra-Hässelby Strand.

Tåg kan även vända i Högdalen (19) och Hökarängen (18)
samt i innerstaden vid Hötorget & Odenplan.

Röda linjen, bana 2:
Norsborg / Fruängen-Ropsten / Mörby centrum
Banlängd: 39.7 km. Trafikeras av C6, C14 & C20.
Skötselanläggning / depå: Nyboda, Na.
Uppställning av tåg: Mörby centrum.
Bygge av ny depå pågår i Norsborg.

13 Norsborg-Ropsten
Linje 13 såg dagens ljus i samband med röda linjens tillkomst 1964 04 05 och
trafikerade då sträckan 
T-Centralen-Örnsberg. Linje 13 lades ner 1992 08 16*
och ersattes av linje 23 men återkom 1996 08 19 
och trafikerar idag
sträckan Ropsten-Norsborg.

14 Fruängen-Mörby centrum
Linje 14 startade 1964 04 05 på sträckan T-Centralen-Fruängen. Från 1967 09 02
gick linjen 
Ropsten-Fruängen och lades ner 1996 08 19* och ersattes då av linje 24.
Linje 24 ändrades 
till dagens linje 14 2004 06 21.

*Tillägg om nedläggningar. Uppgifterna om nedläggningarna av linjerna är tveksamma
då numren 
använts till / från även efter den angivna nedläggningen.

Tåg kan även vända i Liljeholmen (13/14), Sätra (13) & Telefonplan (14).

Blåa linjen, bana 3: Kungsträdgården-Akalla / Hjulsta
Banlängd: 24.5 km. Trafikeras av C14, C15 & C20.
Skötselanläggning / depå: Rissne, Ri.

10 Kungsträdgården-Hjulsta
Linje 10 startade 1975  09 01 på sträckan Hjulsta-T-Centralen, via Hallonbergen,
och förlängdes 
till Kungsträdgården 1977 10 30. Från 1985 08 19 går linjen
Hjulsta-Västra Skogen-Kungsträdgården. 
Det tidigare trafikspåret mellan
Hallonbergen & Rissne används i dag för tåg till/från depån i Rissne.

11 Kungsträdgården-Akalla
Linje 11 har funnits i tre omgångar och startade ursprungligen 1952 10 26
på gröna linjens 
Hässelbygren. Den gick då fram till 1957 11 24 då den ersattes
av linje 18 & 19. 1958 04 17 
återkom linje 11 återigen på gröna linjen men ändrades
till linje 17 1975 01 12, se linje 17 ovan. 
Dagens linje 11 startade 1977 06 05 på blåa
linjen mellan T-Centralen & Akalla. 
F.o.m 1977 10 30 går linje 11 Kungsträdgården-
Hallonbergen-Akalla.

Kymlinge.
Mellan Hallonbergen & Kista längs med blåa linjen till Akalla ligger spökstationen
Kymlinge. 
Stationen var tänkt att vara till den planerade bebyggelsen i området men
då denna aldrig blev 
av färdigställdes aldrig stationen. Kymlinge är idag mest känd
som spökstationen där Silverpilen 
stannar. Silverpilen är smeknamnet på
tunnelvagnstypen C5 gjord i 
bara 8 exemplar med vagnskorgarna byggda i
aluminium och omålade. Därav smeknamnet Silverpilen. 
Kymlinge station består
idag av en plattform men det är förberett för rulltrappor och hiss om stationen 
skulle
färdigställas någon gång i framtiden. I dagsläget är det dock tveksamt om så kommer ske.
Jag har själv besökt stationen under en utfärd med en förening.

Tunnelbanans entreprenörer

Årtalen kring skiftet mellan SL och SL T-banan AB är något oklara.

SS Okt 1950-1966
SL 1967-1990?
SL T-banan AB 1991?-1999
Connex T-banan 1999-2004, ägarbyte
Connex Sverige 2004-2006, namnbyte
Veolia transport 2006-nov 2009, namnbyte
MTR November 2009-nutid

Tunnelbanans utbyggnad genom åren!

1950 10 01 Slussen–Hökarängen
1951 09 09 Gullmarsplan–Stureby
1952 10 26 Hötorget–Vällingby (prov.)
1954 04 06 Vällingby (prov.)-Vällingby
1954 11 22 Stureby–Högdalen
1956 11 01 Vällingby–Hässelby gård
1957 11 24 Hötorget–Slussen
1958 04 17 Skärmarbrink–Hammarbyhöjden
1958 11 19 Hässelby gård–Hässelby strand
1958 11 19 Hökarängen–Farsta (prov.)
1958 11 19 Hammarbyhöjden–Bagarmossen
1959 11 14 Högdalen–Rågsved
1960 11 04 Farsta (prov.)-Farsta
1960 12 01 Rågsved–Hagsätra
1964 04 05 T-Centralen–Fruängen
1964 04 05 Liljeholmen–Örnsberg
1965 05 16 Örnsberg–Sätra
1965 05 16 T-Centralen–Östermalmstorg
1967 03 01 Sätra–Skärholmen
1967 09 02 Östermalmstorg–Ropsten
1967 12 02 Skärholmen–Vårberg
1971 08 29 Farsta–Farsta strand
1972 10 01 Vårberg–Fittja
1973 09 30 Östermalmstorg–Tekniska högskolan
1975 01 12 Tekniska högskolan–Universitetet
1975 01 12 Fittja–Norsborg
1975 08 31 T-Centralen–Hjulsta (via Hallonbergen-Rinkeby)
1977 06 05 Hallonbergen–Akalla
1977 10 30 T-Centralen–Kungsträdgården
1978 01 29 Universitetet–Mörby centrum
1985 08 19 Västra skogen–Rinkeby (via Sundbybergs centrum)
1994 08 15 Bagarmossen–Skarpnäck

Tankar om tunnelbanan!
Här presenteras egna kommentarer, synpunkter m.m. kring tunnelbanan.
För närmare info om t-baneutbyggnaden och aktuella arbeten hänvisar jag till
Landstingets webbplats som du hittar här.

På röda linjen pågår nu arbete med nytt signalsystem, ny vagntyp C30 samt ny depå i Norsborg.

Utbyggnad av tunnelbanan!
Under hösten/vintern 2013 presenterades en stor satsning på utbyggnad av tunnelbanan.
Det handlar om förlängningar av blå linjen från Akalla till Barkarby och från Kungsträdgården mot
Nacka/Gullmarsplan. Vid Gullmarsplan planeras ihopslagning med gröna linjens Hagsätragren som
då får ny sträckning genom Enskede och Globenområdet.
Det planeras också för en ny gren från Odenplan till Haga- och Arenastaden.
Det behövs även utökad depåkapacitet för det utbyggda nätet vilket gör att Högdalsdepån
kommer byggas ut och få nya anslutningsspår som ansluter norr och söder om Hökarängen
längs med Farstagrenen. Se bilder från platsen i bildgalleriet.

Mer om dessa byggen kan läsas här.

Mina kommentarer.
Jag tycker det känns bra att man äntligen satsar på en utbyggnad av tunnelbanan. Depåfrågan har jag
inga synpunkter på utan där får dom ta det alternativ som verkar bäst. Vad gäller tunnelbaneutbyggnaderna
så är jag positiv till alla delar utom nya gula linjen från Odenplan till Arenastaden. Jag har visserligen inte koll
på siffror och liknande men just den grenen känns mest som ett prestigeprojekt och borde slopas.
Här skulle det vara bättre att bygga spårväg i stället.

Pendeltågen

Operatör/Operator: Stockholmståg som ägs av SJ AB.
35 Bålsta / Kungsängen-Västerhaninge / Nynäshamn
36 Märsta / Upplands Väsby-Södertälje C
37 Södertälje C-Järna / Gnesta
38 Älvsjö-Arlanda-Uppsala
Fordonstyper: X10 & X60.
Skötselanläggningar / Depåer: Älvsjö, Bro & Södertälje.

Bildreportage från Brodepån finns här.
Bildreportage från Södertäljedepån finns här.

I Stockholm pågår arbetet med citybanan, den nya pendeltågstunneln under
stan, med planerad trafikstart 2017. Mer om citybanan kan läsas här.