Uppdaterad / Updated: 2017-07-16.
Glädjen för MJ-Hobbyn är inte på topp just nu efter morfars bortgång i maj.
Vi får se vad som händer framåt hösten.

Välkomna till mina hobbysidor som handlar om min huvusakliga hobby, modelljärnvägar. Här kan ni läsa info om banan, tågen och min övriga mj-verksamhet. Nedan finns en hel del fakta om banan och sådant som händer eller kommer hända på den. Under modelltågsnytt kan ni läsa korta nyhetsnotiser och under bildsidorna finns det en hel del bilder från min mj-verksamhet. Övriga nyheter och händelser skrivs också ibland på min blogg så titta gärna in där också. Mycket nöje.

Översiktsbild över Tågsta Järnvägar. Bild från juli 2017.


Spårplan över tågbanan. Juli 2017.

Grundfakta om tågbanan.

Fabrikat: Märklin
Skala: H0/1:87
Spårtyp: C-räls
Driftsystem: Digitalt, märklin systems fr.o.m dec 2006.
Innan dess, analogt med flera transformatorer.
Trafikide: Har ingen, utan kör fritt.
Epok: I huvudsak svenskt 1960-tal till svenskt/tyskt 2000-tal,
men kan blanda fritt också.
Skivans storlek: c:a 3x1.10 meter.

Trafikplatser:
Tågsta central tåc. Huvudstation med tre trafikspår med plattform, ett
förbigångs- & uppställningsspår och två kortare uppställningsspår.
Tågby tåy: Station med två spår.
Tågsta bangård tsb: Bangård med tre spår för uppställning av tåg samt
två spår till återviningsstationen.

Signaler: Nej
Kontaktledning: Nej, men har tidigare funnits på delar av banan.
Växelstyrning: Manuell.
Antal växlar: 18 st.

Förekommande fabrikat på banan. Tillagt 140626.

Märklin: Tåg och räls.
Kibri: Plattformar och tillbehör.
Faller: Byggnader och tillbehör.
Vollmer: Byggnader
Preiser: Figurer och mindre tillbehör.
Busch: Bilar
Noch: Figurer.
Rietze: Bilar och andra vägfordon.
Jeco: Byggnader.
Walthers: Husvagnstrailer.
Auhagen: Tillbehör och byggnader.
Viessmann: Gatulyktor.

Andra fabrikat förekommer.

Banans historik!

Tågbanans historia började genom min morfar som hade tågbanan före mig. Den bestod då av M-räls och var c:a 2*1 meter. Den hade två slingor även på den tiden och två uppställningsspår i mitten. Dock så fick vi bara köra med den under vissa tillfällen på året. Nån gång i mitten/slutet på 90-talet övertog jag banan från morfar och den kom då hem till mig. Till en början behöll den sitt dåvarande utseende under en tid. Efter lite arbeten här hemma och byte av rum så kunde en utbyggnad av banan ske vilket gjorde att den förlängdes c:a 1 meter till den längd den har idag. Till en början byggde vi ut med M-rälsen men så introducerade Märklin den nya C-rälsen och ett tag därefter fattades beslut om att gå över till den. Under en tid därefter pågick arbetet med att byta ut all M-räls mot C-räls och under arbetets gång användes övergångsskenor mellan M & C. Efter en tids arbete var all ny C-räls på plats och utbytet klart varvid övergångsskenorna såldes. Vintern 05/06 genomfördes en stor ombyggnad då banan fick en ny skiva. Den gamla tog morfar hem igen. Bildreportage från detta finns här på sidan. Utöver detta har det skett en del mindre ändringar och ombyggnader av banan under den tid den funnits hos mig.

Aktuella och kommande projekt/arbeten!
Uppdaterat: 2017-07-06.

Planering för 2017.

Under vintern/våren 2017 planeras inköp av husfasader för placering längs med väggen vid Tågby station för att få lite bättre utseende längs med väggen.
Status: Två husfasader är på plats. Planerar att köpa in en till senare.

Planerna på torghandlare är fortsatt lagt på is och framtiden får utvisa om det blir något med detta.

Övrigt!

Förutom dessa sidor så skrivs det också ibland om aktuella händelser på min blogg som finns här.
Inköp av MJ-material sker i huvudsak hos MJ-Hobbyexperten i Västberga men kan även ske hos Trainshop i Stuvsta.